annadegroot.reismee.nl

Whitsundays?

Hallooo,

Alweer een week voorbij! Ik ben inmiddels alweer 6 weken in Australië.

Donderdag 12 oktober heb ik om 9:40am de bus naar Airlie Beach genomen. Deze reis duurde bijna 24uur!! Ik had onderweg ook nog een overstap van 5 uren ergens in de middle of nowhere. Toen ik eindelijk weer in de bus zat rond 3:00pm was het nog eens 16uur naar Airlie Beach waar ik om half 8 in de ochtend aan kwam. Slapen in de bus gaat erg moeilijk want het is er warm en de wegen zijn erg slecht waardoor je steeds weer wakker wordt geschut.

Zodra ik de bus uitstapte voelde ik de warmte van het tropische klimaat op me af komen. Ik kon pas vanaf 2uur inchecken dus ik heb mijn backpack in het hostel achtergelaten en ben lekker bij de Lagoon gaan liggen. De Lagoon is een zwembad meteen aan de zee. Je mag niet in de zee zwemmen of in de rivieren want de krokodillen en haaien zitten hier overal! Zelfs op plekken waar je wel mag zwemmen in de zee ben ik bang dat er een haai achter me aan komt haha! Ook is het Box Jellyfish seizoen aangebroken en dus ben je verplicht een Stingersuit aan te hebben als je het water in gaat om te bijvoorbeeld te snorkelen. Dit is een super gevaarlijke kwal die je na één steek kan doden. Toen ik mijn kamer in kon ben ik lekker gaan douchen en vroeg naar bed gegaan want in de bus had ik amper geslapen.

Zaterdag 14 oktober ben ik naar het reisbureau van Oz Sail gelopen om in te checken voor mij Whitsunday tour de volgende dag. Mijn hostel zit midden in het centrum en alles is op loopafstand. Na het inchecken ben ik daarom naar de haven gelopen om alvast te kijken waar ik de volgende dag moet zijn voor mijn tour. Dit was ongeveer 20 minuten lopen en op de terugweg had je een prachtig uitzicht over de whitsundays en Airlie Beach. Ik heb een paar uurtjes rondgelopen door de stad en ben toen terug naar mijn kamer gegaan. Het was vandaag super warm waardoor je niet veel kon en wilde doen. Ik heb in de avond mijn spullen ingepakt voor de tour. Je hoefde niet veel mee te nemen: bikini, handdoek en zonnebrand. Tenminste dat dacht ik. Ik wist toen nog niet dat het erg slecht weer zou worden want het had al 6 maanden niet geregend hier!

De volgende ochtend moest ik voor 10:00am uitchecken dus uitslapen zat er niet in. Ik hoefde pas om 3:30pm bij de boot te zijn dus tot die tijd ben ik maar weer wat gaan rondlopen in het centrum.

Toen ik bij de boot aankwam in de middag kreeg ik mijn eigen Stingersuit voor het snorkelen de komende dagen. Deze moesten we verplicht dragen. Met de groep (26 man) zijn we richting de boot gelopen; een enorme zeilboot genaamd Spank Me. Om aan boord te mogen moesten we onze slippers inleveren om de boot zo schoon mogelijk te houden. De kapitein ging ons vertellen hoe de reis zou verlopen en de regels van de boot. Daarna zijn we naar beneden gegaan om de bedden te verdelen, weer eens wat anders dan steeds weer in een hostel te slapen! Het was erg regenachtig en er stond een sterke wind, hierdoor ging het zeilen erg goed en we mochten ook mee helpen. We gingen met z'n allen de zeilen omhoog doen en de touwen vast maken. Dat was erg leuk want ik had nog nooit geholpen op een zeilboot. Het schip ging erg scheef en we moesten met z'n allen op de hoge kant gaan zitten want de andere kant was gevaarlijk.

We zijn richting een eiland gevaren waar we de nacht zouden doorbrengen. Hier hebben we ook avond gegeten en na het eten gezellig een drankje gedaan op het schip. We hadden een super leuke groep en de mensen kwamen uit alle hoeken van de wereld.

We werden vroeg wakker gemaakt want om half 7 stond het ontbijt klaar. Nog geen half uur later gingen we richting de Whitsunday Beach, een wereldberoemd strand waar we 3 uren zouden doorbrengen. Met een klein bootje werden we in groepjes van 6 naar het eiland gebracht. We droegen allemaal ons wetsuit want het regende en zo zouden we onze kleding droog houden. Eenmaal op het eiland moesten we nog een klein stukje lopen naar de andere kant waar het strand bevond. Het was hier echt prachtig; super wit zand in mooie bewegingen en het water was heel helder. Ook zwommen er roggen rond. We hebben hier veel foto's genomen met de groep. Het begon helaas steeds harder te regenen waardoor je geen foto's meer kon maken. Rond 11uur werden we weer naar de zeilboot gebracht. Hier stond thee en koffie klaar om op te warmen. Ondanks dat het water 27 graden is, was iedereen koud door de regen.

We hebben in de middag nog 2 verschillende snorkel plekken bezocht. De eerste had heel mooi koraal en duizenden vissen met alle kleuren van de regenboog. Iemand van de crew gooide eten naar ons zodat de vissen bij ons kwamen. Opeens zwommen er duizenden gekleurde vissen om me heen en ze keken je ook recht in je ogen door de duikbril. Bij de tweede snorkel plek waren bijna geen vissen maar het koraal was een stuk mooier dan bij de eerste plek. 4 maanden geleden was hier een cycloon geweest waardoor een groot deel van het Great Barrier Reef is vernield, en dus ook hier. Je zag bijna geen kleur meer en veel reef was al dood. Dit komt niet alleen door de cycloon maar ook door de opwarming van de aarde. De crew vertelde dat over ongeveer 20 jaar en bijna niks meer van het Great Barrier Reef over is.

Na het snorkelen zijn we doorgevaren naar een plek tussen 2 eilanden om de nacht weer door te brengen. Na het avondeten kwam er veel alcohol op tafel en we hebben een super gezellige avond gehad haha! Laat op de avond zagen we nog dolfijnen rond de boot zwemmen. Eerst dacht iedereen dat het haaien waren maar dit kwam denk ik door de drankjes want het waren toch echt dolfijnen.

De volgende ochtend moesten we weer vroeg opstaan om te ontbijten. Het was zonnig deze ochtend, dat was fijn want de andere dagen hadden we alleen maar regen gehad. We zijn naar een snorkel plek gevaren waar we met schildpadden konden zwemmen. We hebben ongeveer 3 gezien en we kwamen zo dichtbij dat we zelf een foto met ze konden maken onder water. Het was heel gaaf om met een schildpad te zwemmen en hem van zo dichtbij in het wild te zien! We hebben hierna nog een andere snorkel plek bezocht maar hier was bijna geen levend koraal meer te zien dus waren we alweer snel terug in de boot.

Onze laatste uurtjes op de boot waren aangebroken en langzaam gingen we terug naar Airlie Beach. Het was erg mooi weer vandaag.

Toen we bijna de haven in kwamen werden we weer in groepjes met een kleiner bootje naar de wal gebracht. Het schip was te groot om de haven in te varen want het was eb. Ik ben samen met een paar meiden van mijn groep onze backpack weer gaan ophalen en gaan inchecken in het hostel.

Rond half 7 hadden we afgesproken in een bar in het centrum waar onze afterparty zou plaatsvinden. We gingen hier met z'n allen eten en we kregen gratis bier en champagne van onze organisatie. Het werd erg laat maar wel heel gezellig. We zijn ook nog naar verschillende clubs geweest en de crew van het schip ging ook mee. Het was een hele leuke avond!

De volgende dagen was het aan het stormen en er was heel veel regen. Veel bussen gingen daarom niet en zaten veel backpackers vast in Airlie Beach.

Vrijdag 20 oktober ben ik om 9:45am met de bus naar Townsville gegaan. Dit was ongeveer 5 uren rijden. Vlak voor ik de bus in ging kwam ik een nederlands meisje tegen die ik in Noosa had ontmoet. We hebben de busreis samen doorgebracht. Eenmaal in Townsville heeft zij de boot gepakt naar Magnetic Island en ik werd opgehaald door mijn hostel. Ik heb hier voor 7 nachten een eigen kamer. Hier was ik wel even aan toe want ik slaap al die tijd al met anderen op een kamer. Even geen snurkende mensen voor een week.

Wat ik in Townsville ga doen deze week horen jullie volgende week.


Xx Anna


Reacties

Reacties

Stephanie

Haha Spank me lach me dood, superleuk chicka!

Axel

Wat een leuk verhaaltje Anna!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!