annadegroot.reismee.nl

Outback and Brisbane

Hellooo,

Alweer een week voorbij, en weer heel veel nieuws beleefd want ik ben vrijdag 10 november naar Alice Springs gevlogen, een stad in de Outback van Australië. Er komen aardig wat foto's in dit verhaal, want foto's zeggen meer dan een verhaal ;)

Het was geen prettige vlucht, ik vond het zelfs eng. Bij het landen gingen we erg scheef en na veel geschommel waren we gelukkig wel veilig geland. Eenmaal geland kwam de warme lucht al op me af. Ik werd door een shuttle busje naar mijn hostel gebracht wat ongeveer in het centrum van Alice Springs lag. Het was een rustig hostel dus dat vond ik erg fijn. Ik ben het centrum doorgelopen, maar niet voor lang want het zweet stond na 5 minuten al op mijn rug. Het was vandaag 35 graden.

Zaterdag was het weer het tegenovergestelde en kwam het met bakken uit de lucht... niet veel gedaan dus die dag helaas.

Zondag 12 november ging mijn wekker om half 6 want om 6 uur werd ik door mijn gids van mijn tour opgehaald. Hij heet Locky, al kwam ik daar pas achter toen de tour voorbij was en had ik steeds gedacht dat het Lucky was, vond het al zo'n rare naam haha! Mijn hostel verzorgde gratis ontbijt, naja dat zat natuurlijk bij de prijs in. We moesten nog 6 anderen ophalen in de stad, 1 Zwitserse, 2 Australiërs en 3 Engelsen. Uiteindelijk ben ik met deze mensen het meest opgetrokken en het klikte al meteen toen we elkaar in de bus hadden ontmoet. We hadden eerst nog een kamelen rit op een kamelen boerderij. Erg leuk ;) Het was 6 uren rijden naar Yulara, een plaatsje vlak bij de bekende rode rots "Uluru"(Ayers Rock) die iedereen wel kent van de postkaarten. Hier gingen we de rest van de groep (14 anderen) ophalen en ook was hier ons kamp voor de eerste nacht. Bij aankomst in het kamp gingen we lunchen; een gezonde sandwich met vliegen. Na de lunch zijn we naar Uluru gereden, echt een enorme rots en alles is rood. De Outback heet dan ook wel "Red Centre". Mijn witte schoenen waren na mijn reis dan ook niet wit meer maar rood. We hebben hier rond gelopen terwijl onze gids vertelde over de aboriginals die hier vroeger leefden. Er waren ook nog veel tekeningen op de rots te zien, erg interessant! Ook vertelde hij over het ontstaan van de rots, al weet ik dat niet meer want ik was te druk met het wegslaan van de vliegen. Het begon te regenen en er kwamen watervallen van Uluru af, iets erg bijzonders volgens onze gids die zelfs foto's maakte. Dit was namelijk al 6 jaar niet meer voorgekomen. Misschien heet onze gids dan toch Lucky!

Rond 5 uur gingen we terug naar ons kamp waar we een grote duin op liepen om de zonsondergang over Uluru en Kjata Tjuta te bekijken, suuuper mooi! Vooral omdat er miljoenen sterren in de hemel te zien waren en de lucht veel mooie kleuren had. We hebben hier Champagne gedronken en hebben Borito's gegeten. Na het eten gingen we de tenten verdelen en ik sliep samen met de Zwitse Jasmin in een tent. Ik kon het erg goed met haar vinden en hadden het erg gezellig.

Maandag ging de wekker om half 5!!! Maar niet zonder reden, we gingen namelijk de zonsopgang kijken op de duin. Ik denk dat ik dit nog mooier vond dan de zonsondergang. De lucht was roze, oranje, geel, paars gekleurd en de rode kleur van de rots maakte het plaatje compleet. Na veel foto's te hebben gemaakt zijn we de bus ingestapt en richting Kata Tjuta gereden, ze noemen dit gebergte ook wel de Olga's. We gingen dezen beklimmen en dit duurde ongeveer 4 uren. We waren er heel vroeg dus het was nog niet erg warm, maar op de helft van de klim was het al rond de 40 graden... onze kleding was dus drijfnat. Het was hier echter wel prachtig en eenmaal bovenaan had je een super mooi uitzicht. Na de klim hebben we burgers gegeten in het kamp en zijn toen alles weer gaan inpakken om naar ons volgende kamp te rijden, ongeveer 3 uren verderop vlak bij Kings Canyon. Onderweg hebben we hout verzameld voor het kampvuur in de avond. Ik was een tak aan het afbreken en wilde verder lopen totdat ik bijna een spinnenweb in liep met een enorme spin, gadver. Die kom je ook overal tegen. We reden een groot gedeelte op de Stuart Highway, een best wel bekende weg die helemaal van noord naar zuid loopt.

Toen we in het kamp aankwamen gingen we met zijn allen helpen om het avondeten klaar te maken en een ander groepje ging het kampvuur aanmaken. Ik hielp mee om de salades te maken. Het was erg lekker, we hadden dus salade, aardappels, kamelen vlees (aanrader!!) en nog wat andere dingen zoals brood die we zelf hadden gemaakt. We hebben de hele avond rond het kampvuur gezeten onder de sterrenhemel met een drankje. Onze gids had zelfs Australische Port mee genomen, (normaal laat ik dit aan jou over pap), maar deze was best wel lekker. We gingen deze avond in onze slaapzakjes buiten slapen want de gids zei dat het een mooie nacht zou worden... niet dus. Rond 12 uur was er een enorme storm losgebarsten en overal waar je keek was bliksem. Aan de ene kant super gaaf om te zien midden in de woestijn met niks om je heen alleen die bliksem, maar toch gingen we voor de zekerheid de tenten in. Net op tijd want het begon ook super hard te regenen en er was harde wind.

Dinsdag gingen we er weer vroeg uit want onze laatste dag was aangebroken, tenminste als je de 3-daagse tour had geboekt zoals ik. De andere helft had 4-daagse tour geboekt. We gingen ontbijten en zijn toen met de bus naar Kings Canyon gereden waar we ook weer gingen hiken. Onze gids vertelde weer veel over het ontstaan van de gebergten. Het is heel interessant omdat alles zo anders is dan aan de oostkust waar alles groen is. Je had hier prachtige uitzichten zo ver als je kon kijken. Na de wandeling hebben we het kamp weer opgeruimd en onze spullen ingepakt om terug maar Alice Springs te gaan. Onderweg zijn wij opgehaald door een ander busje die ons in Alice Springs bracht en de anderen gingen terug naar Yulara met de tourbus. We hebben onze gids bedankt en hij gaf ons een knuffel.

In de avond zijn we nog met zijn 7'en uiteten geweest in een gezellig restaurantje en hebben daarna nog ergens wat gedronken. Ik ben rond 12 uur terug gegaan met de taxi ook al was het maar 2 minuten lopen. Alice Springs staat ook wel bekend als een gevaarlijke stad door de aboriginals, ze komen van oorsprong ook uit dit gebied maar velen zijn in de avond nogal gevaarlijk en vaak dronken. Vooral als meisje alleen kan je na 9 uur beter niet naar buiten gaan, en andersmet de taxi. Er zat ook een enorm hek om ons hostel heen en zelfs voelde ik me al niet erg veilig in de middag als ik door het centrum liep. Maar goed wij moeten ze maar accepteren.

Woensdag heb ik niks gedaan want het regende weer enorm hard, niet erg want ik wasmoe en kon zo mooi even bijkomen. Ik heb wat dingen geregeld voor Azië. Azië? Jazeker, ik heb mijn ticket voor de 3e keer om geboekt want mijn bankrekening begint nu toch echt te krimpen. Ik zou mijn laatste maand in Brisbane doorbrengen, maar het is hier gewoon te duur en een maand in een stad doorbrengen zit ik ook niet op te wachten. Ik ga 17 december naar Bangkok waar ik 2 weken in Thailand ga rondtrekken, en dan vooral het zuiden. En dan nog 2 weken Maleisië. Ik vlieg terug vanuit Singapore.

Donderdag werd ik weer vroeg opgehaald door de shuttle bus want mijn vlucht vertrok om 9:20am naar Adelaide waar ik een stopover had van 1 uur. De vlucht duurde ongeveer 2,5 uur en eenmaal in Adelaide nog 3 uren naar Brisbane. De temperatuur was weer even wat wennen, ook al was het nog 30 graden maar het voelde als koud aan haha. Ik kwam eind van de middag aan in mijn hostel en ben in het centrum wat gaan eten. De stad is al helemaal in de kerstsfeer, erg leuk en gezellig. Wel wat raar om kerst en NYE in de zomer te vieren.

Vrijdag heb ik een museum bezocht. Het ging over moderne kunst. Het was behoorlijk saai dus na een kwartier stond ik al weer buiten. Ik ben richting South Bank gelopen, een wijk langs de rivier met een park, openbaar zwembad, leuke markt, en veel winkeltjes en restaurantjes. Ook ben ik nog even het centrum doorgelopen en wat winkels ingedoken. In de avond heb ik in het centrum gegeten, want ze hebben hier veel streetfood, dus ik heb een Wrap gegeten hier. Na het eten had ik met een Nederlandse jongen afgesproken om wat te gaan drinken. We hadden Heineken besteld want dat hebben ze hier ook overal! Was een gezellige avond en er was ook nog live muziek.

Zaterdag regende het weer de hele dag, maar dat is normaal aan de oostkust. In de Outback keek ik er raar van op maar hier al niet meer. Ik heb daarom mijn backpack opnieuw ingepakt en dit keer netjes. Het is nu zaterdagavond en ik typ dit verhaaltje voor het slapen gaan. Morgen gaat de wekker weer vroeg want mijn vliegtuig vertrekt om 9:20am naar Fiji!!! Super veel zin in :)

Meer foto's van de outback staan in mijn fotoalbum.

Tot volgende week, en groeten uit het regenachtige Brisbane.


Xxx

Reacties

Reacties

Tante Sandra

Lieve Anna,
Leuk om te lezen wat jij allemaal al heb gezien en gedaan hebt.
Wensen jou nog veel plezier met je reis.
Groetjes.

Margo

Wat een mooie foto's! Na Australie, Thailand en Malesie bezoeken. Wat een geweldig vooruitzicht! Groot gelijk, maar lekker genieten!

Gerda

Hoi Anna!
Vanmorgen je chatt van opa gelezen. Wat zie jij veel zeg. Nu Figi, dan weer Australië daarna Thailand en Maleisië. Geweldig hoor. En op de foto' s zie je er goed uit, tijd voor eten is er dan ook wel! En kom je niet als een bonestaakje straks terug naar Harlingen. Je verjaardag houden we dan nog tegoed! Hier alles ok.
Opa heeft je een chat gestuurd. Meissie geniet nog van de resterende weken daar!
Groetjes van ons Gerda en opa!

Oom Hein en tante sandra

Hierbij nog gefeliciteerd met je verjaardag.
En nog veel plezier.
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!