annadegroot.reismee.nl

BULA FIJI + birthday

Hoi allemaal!

Ik kwam er achter dat ik inmiddels alweer bijna 4 weken niks van me heb laten horen... oeps! Ik zal vanaf nu wat vaker een verhaaltje schrijven.

Zondag 19 november ben ik vroeg opgestaan want ik moest om 6:30am de trein naar het vliegveld nemen. Mijn vlucht naar Nadi vertrok om 9:20am en ik heb nog even ontbeten voordat ik moest boarden. De vlucht duurde ongeveer 4 uurtjes en we hadden best veel last van de turbulentie. Eenmaal aangekomen op het vliegveld stonden er 3 mannen met instrument muziek te maken. Ze droegen vrolijke bloemen t-shirts en riepen constant BULA, iets wat ik sindsdien 100 keer op een dag heb moeten aanhoren...
Voordat ik bij mijn pick up aankwam was het alweer een uur later want ze wilden me maar niet laten gaan bij de Duane. Ze wilden echt alles van me weten en ik heb nog steeds geen idee waarom, maar goed ik ben doorgelaten en was op weg naar mijn verblijf. Mijn hostel is aan het strand en de sfeer is erg goed. Er is een bar, restaurant en een smoothie bar waar ik elke dag een smoothie heb gehaald. Toen ik in het hostel aankwam was het al laat en heb ik even snel een pizza gegeten.
In de avond had ik afgesproken met een Franse vrouw en we hebben samen een biertje gedronken en deelgenomen aan de Kava ceremonie. Hier waren mannen met een bloot bovenlijf met vuur aan het spelen en ofcourse riepen ze de hele tijd BULA. Hierna gingen we de Bula dans met ze doen. Een aparte dans wat erg lachwekkend was.


Maandag 20 november
Vandaag was de dag dat iedereen in mijn hostel in paniek was want er was een tsunami alert afgegeven. Er was een zware aardbeving geweest bij New Caledonië wat erg dicht bij Fiji ligt. Het was best wel even spannend en de stroom was ook uitgevallen. Gelukkig was dit alert in de avond opgeheven en deed de stroom het weer. Eng maar ook een ervaring om mee te maken. Voor de mensen hier is het vrij normaal want het gebeurt regelmatig. In de avond heb ik Fleur opgewacht. Zij komt ook uit Nederland en ik had haar al eerder ontmoet via Facebook. Zij blijft 2 weken met mij op het hoofd eiland en daarna gaan we beiden weer een andere kant uit.

De volgende dag heb ik samen met Fleur de lokale bus genomen richting Nadi Town. Hier moesten we overstappen op een andere bus. Aangezien ALLES hier op Fiji tijd gaat, kwam de bus ipv 9 uur, pas om 10 uur aan. We hebben dus nog even een rondje door de stad gelopen. Het is erg interessant om te zien hoe de mensen hier leven. Er waren enorme markten met van alles en nog wat. De mensen hier zijn vrij arm en dat kan je ook goed zien. Toch zijn het de vrolijkste mensen ter wereld en dat is ook te merken. Iedereen draagt bloemen shirts en groet je. Ook kan iedereen hier heel mooi zingen.
Eenmaal in de bus zijn we richting de mud pools en hot springs gereden. De pools waren gelegen in een prachtige omgeving met bergen en bomen vol gekleurde bloemen die alle vrouwen in het haar dragen. We kregen een gids mee die ons overal heen bracht. De liepen richting de mud pool waar 2 potten vol modder stonden. Op gegeven moment zij hij: smeer je maar in, ik wil geen wit meer zien. Je moet net zo zwart als ik worden, dan ben je pas een echte Fijiaan.” En dus gingen we onszelf van top tot teen insmeren met modder. Het zag er niet uit! Je zou nu denken waarom doe je dat? De mensen op Fiji denken dat als je ziek bent en je je helemaal insmeert met deze modder, dat je dan geneest. Je moet het dus zien als een soort dokter. De inwoners geloven hier ook echt in dus dat is erg bijzonder om te zien. We moesten ons helemaal laten opdrogen en daarna afspoelen in de mud pool zelf. Hierna konden we lekker baden in de hot springs.
We hebben hier een paar uren rond gebaden en wilden daarna weer de bus terug nemen. De bus duurde erg lang, want ja fiji time, dus we zijn alvast een stukje gaan lopen. Onderweg kwamen we echter de taxi van ons hostel tegen die ons voor amper 1 euro naar het hostel terug wilde brengen. De mensen zijn hier zo behulpzaam en lief.

Woensdag 22 november ben ik lekker met Fleur de hele dag op het strand gaan liggen. In de middag na onze lunch zijn we naar de Spa gelopen om een afspraak te maken. We konden meteen die dag terecht voor een massage. Dit was zo heerlijk want mijn rug zat helemaal vast van al het reizen. In de avond hebben we weer in het restaurantje gegeten want het kost hier niks vergeleken met Australië.

Donderdag hebben we ook niet veel gedaan. Lekker op het strand gelegen en kokosnoten gedronken. In de avond zijn we uiteten gegaan bij de grill. Hier hadden we patat met een hamburger jammie... Na het eten was het Kava night. We gingen met een paar inwoners kava drinken, een lokaal drankje wat ze maken met een plant van het eiland gemengd met water. Heel smerig en het lijkt net modder. Je moest dit shotten en daarna moesten de anderen 3 keer klappen uit respect. Het was erg smerig en het proefde net als dat het er uit ziet: naar modder. De nasmaak was echter wel lekker.


Vrijdag 24 november tot donderdag 30 november heb ik helemaal niks gedaan. Lekker in de hangmat gelegen en gezwommen. Er was ook niet veel te doen op het hoofdeiland en 2 weken was achteraf ook veel te lang. Veel blijven hier maar enkele nachten voor en na hun tour naar de eilandjes want daar staat Fiji juist bekend om. Ik ben wel elke avond lekker uitgegeten geweest want ze kunnen hier erg goed koken en het lokale eten is heel goed. In de avonden heb je vanuit de hangmat een prachtige zonsondergang waar ik elke avond naar heb gekeken.

Vrijdag 1 december heb ik samen met Fleur de bus naar Lautoka genomen. Dit is een plaatsje boven Nadi. Ook hier hebben ze veel winkeltjes en markten waar ze veel verschillend fruit verkochten. Ook hadden ze veel vis en krabben. Krab is erg populair hier en wordt veel gegeten. We hebben hier de hele middag rondgelopen en ook hier werden we enorm bekeken en veel aangesproken omdat ze nieuwsgierig waren naar waar we vandaan komen.

Zondag 3 december hebben we Fleur haar verjaardag gevierd in de bar. We hadden taart gekocht en dronken een biertje. Ook gingen een paar inwoners voor haar zingen met een gitaar. Eind van de middag is Fleur met de taxi naar het vliegveld gegaan want zij gaat naar Nieuw Zeeland en ik blijf nog 1 week op fiji. Ook zijn we er achter gekomen dat bijna alle mannen op Fiji Jo heten, geen idee waarom maar makkelijk te onthouden is het wel!


Maandag 4 december
Vandaag ben ik vroeg opgestaan want om 7 uur (werd uiteindelijk later want Fiji time) werd ik opgehaald door een bus van Awesome Adventures, een organisatie waarbij ik een 7-daagse tour op de eilanden heb geboekt. Ik werd samen met anderen uit het hostel naar de boot terminal gebracht waar we met een kleine veerboot naar de eilanden werden gebracht. De boot stopt bij elk eiland en dan word je met een kleiner bootje naar het eiland zelf gebracht. Mijn eerste eiland (in totaal 4) heet Nabua Lodge, bij Blue Lagoon island. Deze reis duurde 4,5 uur en was het verste eiland van de eilandengroep Yasawa’s. Op de boot heb ik een Nederlandse vrouw ontmoet genaamd Sangeeta en toevallig hadden we hetzelfde pakket geboekt. We zijn samen in een klein bootje naar Nabua Lodge gebracht. Het water was heel helder blauw, wit strand, en veel palmbomen. Bij aankomst kregen we lunch; rijst. Een inwoonster legde ons alles uit over het eiland en de 2 nachten die we hier zouden verblijven. Hierna werden we nar onze kamer gebracht. We hebben lekker gezwommen in de Lagoon en we hebben in de hangmat gelegen. Vanaf 3 uur kon je via het strand naar een geel theehuis lopen waar je thee/ koffie en cake kon kopen. Om 7 uur gingen we avondeten. Doormiddel van een trommel wist je dat het avondeten klaar stond. We hadden een erg gezellige groep van 14 mensen. Na het avondeten was er Bula avond. We deden de Bula dans en deden een dans wedstrijd waarmee je bier kon winnen.


Dinsdag 5 december
Om 8 uur werd ik wakker gemaakt door de trommels naast mijn raam: ontbijt is klaar. We hadden toast en pannenkoekjes. Vanaf 9 uur kon je deelnemen aan activiteiten. Ik wilde graag gaan reef hoppen maar er moest een minimum van 3 deelnemers zijn dus dat ging helaas niet door want ik was de enige die wilde. Na de lunch om half 1 ging meer dan de helft van de groep met de boot naar andere eilanden en bleven we nog met zijn 4’en over. Om half 5 ben ik met Sangeeta, een Poolse vrouw genaamd Magdalena en een Duitse man gaan kajakken richting een Lagoon. We hebben vanuit onze kajak de zonsondergang bekeken wat erg mooi was. Eenmaal terug konden we meteen aanschuiven voor het avondeten; zelf gevangen vis. Om 8 uur was er uiteraard weer Bula avond. De groep vandaag bestond uit 20 personen want er waren weer nieuwen gekomen na de lunch. Deze avond had ik wel een biertje gewonnen met de dans wedstrijd ;).

Woensdag 6 december
Om 9 uur zijn we met een bootje naar de Blue Lagoon gevaren waar ook de wereldberoemde film is opgenomen. Eenmaal aangekomen gingen we snorkelen bij een mooi reef met veel mooie vissen. Ook kon je heerlijk op het strand van de filmlocatie liggen. We hebben hier een tijdje doorgebracht en zijn daarna terug naar Nabua Lodge gevaren. Hier hebben we onze spullen ingepakt en rijst gegeten als lunch. Samen met Sangeeta en Magdalena ben ik op de boot naar White Sandy Beach gegaan, ons tweede eiland. Hier aangekomen stonden er vrouwen voor ons te zingen en kregen we een welkoms drankje. Samen met Sangeeta sliep ik in een dorm maar het was heel slecht onderhouden. Er liepen overal mieren, er was geen airco en de douche hendel was afgebroken. Samen met de 2 vrouwen heb ik Awesome Fiji gebeld en een klacht ingediend. We zouden hier 2 nachten verblijven maar we hebben besloten de volgende dag op de boot te stappen en eerder naar ons derde eiland te gaan.

De volgende ochtend 7 december hebben we onze spullen weer ingepakt en zijn we in de middag door de boot opgehaald. We hebben op de boot nogmaals met de mensen van Awesome Fiji gepraat en een formulier ingevuld om ons geld terug te krijgen voor die nacht. De reis duurde ongeveer 2 uren naar ons derde eiland genaamd Wayalailai Ecohaven. We werden hier weer opgewacht door een groepje zingende vrouwen en een man met een gitaar. De inwoners zijn hier enorm lief en geven je bij aankomst allemaal een knuffel. Samen met Sangeeta hadden we een private room gekregen; een prachtige kamer met muurschilderingen, een eigen badkamer en een eigen veranda met uitzicht over de zee. Een enorm verschil met ons vorige verblijf. We hebben heerlijk gezwommen en om 7 uur ging de trommel weer voor het avondeten. We hadden weer een leuke groep en hadden in de avond weer Bula night. We hebben nog tot laat gekaart en gezellig gepraat.

Vrijdag 8 december werden we om half 8 wakker gemaakt voor het ontbijt. Veel lekkere dingen stonden klaar op een tafel en je kon pakken wat je wilde. Deze dag heb ik lekker niks gedaan. Gezwommen, in de hangmat gelegen en met de inwoners gepraat want die zijn natuurlijk allemaal nieuwsgierig waar ik vandaan kom. De meeste inwoners zijn zelfs nog nooit van Fiji afgeweest. Na het avondeten hadden we een traditionele Kava avond. Het was erg interessant om wat van de Fiji cultuur te leren en te zien. Zoals ik al eerder zei is Kava heel vies en smaakt het naar modder.

Zaterdag 9 december
Vandaag ben ik jarig!!! :) Ook was dit mijn laatste dag op Wayalailai. Tot aan het vertrek heb ik gezwommen en nog lekker genoten van dit eiland. Dit is tot nu toe het mooiste eiland. Ook gingen de inwoners mij allemaal feliciteren. Om 3 uur ben ik met Sangeeta naar de boot gebracht die ons in 1,5 uur naar ons laatste eiland zou brengen. Dit eiland heet South Sea Island en is het kleinste eiland van de Mamanuca’s. Op de boot hebben we een ijsje gegeten en een biertje gedronken. Bij de receptie werd ons weer van alles uitgelegd hoe en wat en Sangeeta vertelde de man dat ik jarig ben waarop hij meteen enthousiast antwoordde dat hij vanavond speciaal voor mij een kampvuur gaat maken. Het avondeten was enorm lekker en na het eten gingen we spelletjes doen. De eerste was een krabben race. We hadden allemaal ons eigen krabbetje en je een naam gaf en midden in een cirkel zette. De eerste krab die uit de cirkel was won. Mijn krab wilde helaas niet luisteren en bleef zitten. Na de spelletjes gingen we allemaal rond het kampvuur op het strand zitten. We hadden allemaal een grote zitzak en er waren veel sterren in de lucht. Op gegeven moment werd ik samen met een andere jongen geroepen bij het kampvuur en er werd voor ons gezongen. Ook gaf iedereen ons een hand en het was erg gezellig. We hebben nog tot laat in de nacht drankjes gedronken.


Zondag 10 december begon met hoofdpijn en ontbijt om 7 uur! Na het ontbijt nog maar even wat uurtjes geslapen en daarna hebben papa en mama voor mij gezongen via facetime aangezien ik in Nederland daar pas net jarig ben. Na de lunch ben ik samen met Sangeeta op een boot gestapt waar je door glas vissen kan zien. Dit duurde 15 minuten en was veel minder leuk dan snorkelen. We wilden ook graag snorkelen maar helaas waaide het hier te hard voor. Rond 5 uur werden we weer met het kleine bootje naar de veerboot gebracht die ons in 30 minuten naar het hoofdeiland bracht. Hier wachtte de bus van Awesome Fiji op ons die ons bij het hostel afzette. In de avond heb ik nog gezellig gegeten met Sangeet, Magdalena en Chris.

Maandag 11 december vloog ik terug naar Brisbane. De reis duurde 4 uren en ik had 3 stoelen voor mij alleen, dus ik kon lekker languit liggen :).
Eenmaal aangekomen op het vliegveld ben ik met de trein naar mijn hostel gegaan die midden in het centrum lag. Ik ben maar tot woensdag in Brisbane gebleven want ik vloog woensdag terug naar Sydney. In brisbane heb ik niet veel gedaan, wat rond gelopen en ergens gegeten. Ik ben op dit moment in Sydney en blijf tot zondag.

Xx Anna

Reacties

Reacties

Daddy

Lieve Anna,

Ik kijk altijd uit naar je mooie verhalen, ook deze is weer leuk om te lezen.
Wat een prachtige ervaring lieverd, maar ik merk als vader zo langzamerhand wel dat ik je nu ook wel weer eens bij me wil hebben. Ik mis je enorm.

XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!