annadegroot.reismee.nl

Surfers Paradise and Noosaaaa

Hallo allemaal!

Vrijdag 29 september heb ik de ochtend bus genomen naar Surfers Paradise in Gold Coast. Een grote, luxe stad met veel hoge gebouwen. Ook zijn er veel clubs en bars en is er een groot strand. Er komen veel toeristen op deze stad af en je ziet ook veel Chinezen met hun camara's foto's maken van vooral onzin, heel irritant!!

Ik reis met de Greyhound bus, een busorganisatie in Australië waarbij je enorm veel keuze hebt tussen bepaalde afstanden en plaatsen. Ik heb gekozen om een hop on hop off pas te boeken van Sydney naar Cairns, oftewel de gehele Oostkust van Australië. Hiermee kan ik overal er uit waar en wanneer ik wil maar ik kan maar in 1 richting reizen.

Veel hostels organiseren in de avonden activiteiten of je kan voor een paar dollar een goedkope maaltijd van de bbq krijgen. Mijn hostel deed elke avond een kroegentocht en ik ben de eerste avond meegegaan. Ik heb maar 1 drankje gekocht want het is zooo duur hier en om de club überhaupt in te komen betaal je al gauw $30 entree! Belachelijk!

Strand

Het strand in Surfers Paradise is enorm en heel lang. Waar het strand stopt beginnen de enorme wolkenkrabbers. Dit is wel een mooi gezicht maar ik lag liever op een wat rustiger strand met natuur er om heen. Het is hier namelijk heel erg druk door alle toeristen en een plekje vinden op het strand is, ondanks de grote, erg lastig. De zon in Australië is ook erg fel dus moet je je constant blijven insmeren. Mijn zonnebrand was vandaag opgegaan dus ik moest helaas mijn plekje op het strand opgeven..

De dagen die volgden brachten veel regen waardoor je niet veel kon doen. Af en toe was het even droog en ben ik snel naar het centrum gegaan om boodschapjes te doen en even ergens wat te eten. Het eten is heel Westers dus 'cultuur proeven' is hier niet echt. Wat wel typisch Australisch is zijn de bbq's, ze verkopen echt super veel vlees in de supermarkten!

Ik vond Surfers Paradise achteraf niet de moeite waard om heen te gaan omdat het super druk is qua toeristen, en de gebouwen zijn heel hoog. Er is ook helemaal geen natuur en het enige wat je kan doen is op het strand liggen, winkelen of naar 1 van de 4 grote pretparken die vlakbij liggen.

Dinsdagochtend 2 oktober was ik blij dat ik de bus weer in mocht om via Brisbane (overstap) naar Noosa te gaan! Deze rit duurde ongeveer 4 uurtjes maar gelukkig is er wifi in de bus ;)

Noosa

Noosa is een wereldberoemd surf plaatsje 3 uren boven Brisbane. De stranden zijn erg mooi en heeft veel kleur. Ook is Noosa bekent om het Noosa national Park wat echt prachtig is en je hebt hier hele mooie uitzichten over de oceaan en als je geluk hebt zie je zelfs nog dolfijnen hier.

Rond 2 uur in de middag kwam ik aan in Noosa en ben ik meteen naar mijn hostel gelopen die erg centraal ligt. Supermarkt en strand liggen op loopafstand en ook en national park is niet ver lopen!

Noosa National Park

Woensdag 3 oktober ben ik naar het national park gelopen. Je hebt hier keuze uit 5 verschillende routes die met verschillende kleuren staan aangegeven. Ik heb voor de oranje route gekozen die gaat midden door het park richting de kust waar je dolfijnen kan kijken en dan via de blauwe kustroute terug. Het park kent veel verschillende omgevingen en je hoort vele dierengeluiden. Ook is het erg tropisch en heel warm, alsof je echt in een jungle bent. Ook leven er koala's in dit park maar ik heb helaas geen gezien. Wel heb ik bij het uitkijkpunt een dolfijn gezien! De kustlijn vond ik nog mooier om te lopen dan de route door het park omdat je hier langs het water loopt en naar de surfers kunt kijken. Ook zie je af en toe een dolfijn opduiken.

Ik blijf tot zondag in Noosa want maandagochtend word ik om half 7 opgehaald door Dropbears, een organisatie waar ik een 3-daagse tour naar Fraser Island heb geboekt! Maar hier vertel ik meer over volgende week ;)

Groetjes mij

Byron Bay

Hallo,

Zondagochtend 24 september ging ik met de bus naar Byron Bay, ongeveer 4 uurtjes rijden vanaf Coffs Harbour.

Byron Bay is een hippiedorpje op het meest oostelijke puntje van Australië. Er komen hier veel surfers heen want de stranden zijn geweldig. Ook is het dorpje bekend om Cape Byron waar je walvissen en dolfijnen kan spotten. Er zijn veel hippe winkeltjes en restaurantjes.

Maandagochtend ben ik vroeg uit bed gegaan want ik ging de wandeling naar Cape Byron maken in de hoop walvissen en dolfijnen te spotten. Ik heb helaas geen geluk gehad maar het uitzicht was ook super mooi! Hierna ben ik doorgelopen naar het Lighthouse, een vuurtoren op een berg met een mooi uitzicht over de oceaan en over het dorp zelf. Het pad liep verder naar een heel groot strand genaamd Tallow Beach. Om hier te komen moest je via een pad door een jungle-achting bos lopen met veel dieren en verschillende planten. Het water is hier helderblauw en het zand is heel wit. Ik heb hier nog even in de zon gelegen want het was die dag 32 graden! Over de hele wandeling heb ik meer dan 4 uren overgedaan maar het was zeker de moeite waard.

Dinsdag heb ik de hele dag in en rond het hostel doorgebracht want ik had enorme spierpijn van gisteren. In de middag ben ik toch het dorp doorgelopen om wat leuke winkeltjes te bekijken. De mensen zijn hier heel beleefd en niks hoeft gehaast. Er lopen hier veel hippies rond, jongens met surfplanken en je ruikt constant de geur van wiet!

Woensdag was het weer niet heel goed, donkere wolken en af en toe wat spetters. In de ochtend was het gelukkig nog droog dus ben ik een wandeling gaan maken naar Tallow Beach en heb daar wat gegeten. Voordat de buien zouden komen ben ik terug naar het dorp gegaan.Donderdag was het gelukkig het tegenovergestelde en was het 32 graden! Ik heb de hele ochtend op het strand doorgebracht en heb ergens wat gegeten tussen de middag. Daarna ben ik lekker bij het zwembad gaan liggen en vroeg naar bed gegaan want dit was helaas mijn laatste dagje in Byron. Ik wil zeker nog een keer terugkomen in Byron was de sfeer is hier super en de stranden zijn heel mooi!

Vrijdagochtend om 11:10am vertrok mijn bus naar Surfers Paradise, Gold Coast! Deze rit duurde 3 uren en onderweg heb ik toch nog een walvis gezien :)

Xx Anna

Farmwork Coffs Harbour

Hallo,

Zondag 17 september kwamen we aan in Coffs Harbour na een busrit van 6 uren. Het was nog best een stuk lopen naar ons hostel die gelukkig wel aan het strand ligt. :) De kamer was super vies, en er was maar 1 wc en 1 douche in de kamer... Bij het hostel zit een bar en een restaurant waar je elke avond voor $7,50 kan eten en een paar keer per week komt er een band of wordt de bar omgetoverd tot een dansvloer met een dj. Meteen naast onze kamer is een pad die uitkomt op het strand, dat kwam wel goed van pas want het is elke dag rond de 25 graden. In Coffs Harbour zelf is niet veel te beleven, er is wel een shoppingcentre maar kleren kopen is niet een heel goed idee aangezien ik niet veel ruimte in mn backpack meer heb!Ook is daar een grote supermarkt waar we elke dag even boodschappen halen.

Maandagochtend om 7 uur werden we opgehaald in een busje door de baas van de berries boerderij waar we die dag begonnen met werken. Het was ongeveer 20 minuten rijden naar de boerderij. We moesten werken tot 4 uur en hadden een half uur pauze om te eten. Het werk zelf is niet zwaar, maar het was wel super heet want we stonden de hele dag in de brandende zon. Ik heb het werken 3 dagen volgehouden en toen was ik er eigenlijk al klaar mee. Het verdiende niet super goed en de baas was heel onduidelijk over ons loon. Je kreeg per emmer betaald maar het vullen van de emmer duurde ook nog super lang.

Het is nu vrijdagavond en vanavond gaan we stappen in een hotel in de stad. Daar is een bar en die wordt in de avond een club. Morgen is mijn laatste dag met Tess en Maryse want zij gaan nog een week hier werken. Het wordt 30 graden dus waarschijnlijk belanden we morgen op het strand. Morgenavond is er hier in het hostel een neofeest en komt er een dj dus daar gaan we heen!

Zondagochtend neem ik de ochtendbus richting Byron Bay en daar blijf ik minimaal 6 dagen.

Liefs Anna

Sydney

Hoi allemaal!

Ik ben inmiddels alweer 8 dagen in Sydney. Het is echt een hele mooie stad en er is hier heel veel te zien. Ik heb samen met 2 meiden van mijn groep(Tess en Maryse) de stad verkend. We zijn naar het Opera House geweest, de Harbour Bridge, we hebben locale markten bezocht en zijn naar Bondi Beach geweest, een beroemd strand hier in Sydney met heel veel surfers en leuke restaurantjes. Het hostel waar we in zitten zit midden in het centrum, bij Chinatown en centraal station, dus als we met het openbaar vervoer willen is alles mooi dichtbij! De mensen zijn heel behulpzaam en vriendelijk, dus als je de weg niet weet wil iedereen je wel helpen. Het is nog wel wennen dat de prijzen hier een stuk hoger liggen, een biertje in de kroeg was bijna €10!! Ook lopen en rijden de mensen hier links, dus je moet ook goed uitkijken.

Het is op dit moment nog einde winter/begin lente dus de temperaturen zijn nog niet heel hoog, rond de 21 graden elke dag, en we hebben zelfs al een dag gehad met 33 graden!

Ik ga samen met Tess en Maryse verder reizen naar Coffs Harbour, een havenstadje 6 uren boven Sydney. We hebben hier een werkhostel geboekt voor minimaal een week en dat hostel zet ons op een lijst voor een boerderij waar we fruit willen gaan plukken voor een paar weken.

x Anna

Singapore

Hoi!

Dinsdagavond 5 september vloog ik met mijn reisgroepje vanaf Schiphol naar Dubai waar we een overstap hadden naar Singapore. De reis was erg lang en vermoeiend, dus eenmaal in Singapore aangekomen hebben we nog wat gegeten naast het hotel waar we verbleven en toen lekker gaan slapen.

Woensdag kregen we een stadstour door Singapore en we hadden een gids die ons veel vertelde en liet zien, dat was erg leuk. We zijn naar Marina Bay geweest, hebben markten bezocht en tempels bekeken. Het is echt een hele mooie stad, super schoon en heel luxe allemaal. In de middag zijn we bij het zwembad gaan liggen want het was super warm, 35 graden!! Rond 9 uur in de avond werden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht want we gingen eindelijk naar Sydney!! Super lange reis maar vrijdagochtend kwamen we eindelijk aan in Sydney. We zijn met een shuttle busje naar het verblijf gebracht en toen lekker uitgerust want we hadden een enorme Jetlag! In de avond zijn we naar verschillende pubs en clubs geweest en de drankjes werden door onze organisatie betaald dus dat was heel leuk ;)

X Anna

Backpacken

Hallo allemaal,

5 September reis ik voor 4 maanden en 2 weken naar Australië. Ik ga daar werken en backpacken om zo meer van de wereld te zien. Ik vertrek met een Nederlandse groep vanaf Amsterdam. We hebben een overstap op Dubai en gaan daarna door naar Singapore waar we een nacht blijven slapen en een tour door de stad krijgen. Daarna gaan we verder naar Sydney waar ik werk ga zoeken en de stad ga verkennen met mijn andere reisgenoten.

In de periode dat ik in Australië ben is het er zomer en kan het er erg warm worden. In de Outback kan het zelfs rond de 45 graden worden! Australië is erg divers dus ik hoop zo veel mogelijk te kunnen zien van het land.

Ik heb er enorm veel zin in en ik wil jullie graag via deze blog op de hoogte houden van mijn avontuur.